Dit betreft een aantal regelverduidelijkingen ten aanzien van schotklok-wedstrijden.

• Spelbederf in de laatste minuut (of 25 seconden in geval van een schotklok) moet met een vrije worp (of bij herhaling met een strafworp) worden bestraft. Spelbederf kan ook met een gele kaart worden bestraft. Het geven van een gele kaart heeft echter geen directe relatie met de tijd in de wedstrijd. Dat kan altijd. Een overtreding in de laatste fase van de wedstrijd of schotklok levert dus niet automatisch een gele kaart op.
  • (Opzettelijke) overtredingen om een vrije worp of strafworp te veroorzaken, moeten worden gezien als ‘normaal’ tactisch spel en niet als ‘onsportief handelen’ of ‘wangedrag’. Het moet worden gezien als onderdeel van het spel.
  • Scheidsrechters mogen geen spelhervatting toekennen om de schotklok te ‘resetten’ wanneer de tijd (bijna) om is. Uitgangspunt is zoveel mogelijk voordeel geven als daar sprake van is.
  • Scheidsrechter kennen wel een spelhervatting toe als zij het nodig vinden om de veiligheid te waarborgen.
  • Bij een eventuele gele kaart ontvangt de speler in een wedstrijd met schotklok een tijdstraf van 8% van de totale wedstrijdduur. Voor een wedstrijd in de zaal is dat 8% van 50 minuten = 4 minuten. De tijdstraf geldt alleen voor wedstrijden met een schotklok. Verder kan een speler in een wedstrijd met schotklok niet 2 maar 3 gele kaarten krijgen. Op de 3e gele kaart volgt direct een rode kaart. Voor alle wedstrijden zonder jury en schotklok geldt een maximum van 2 gele kaarten (en dus gevolgd door een rode) en geen tijdstraf.
  • Een coach die in de wedstrijd een gele kaart krijgt mag daarna 8% van de wedstrijdduur (4 minuten) de bank niet verlaten, en het team mag in die periode geen wissels of time-outs aanvragen. Ook dit geldt alleen voor wedstrijden met een schotklok. De jury is verantwoordelijk voor het registreren en bewaken van de 4 minuten tijdstraf nadat een gele kaart is getoond aan een speler, wisselspeler of coach.
  • Als een speler een gele kaart krijgt nadat het maximaal toegestane aantal wissels al is bereikt, dan kan een speler die de gele kaart heeft gekregen nog steeds worden vervangen met toestemming van de scheidsrechter. Maar die speler kan na de tijdstraf niet meer terugkeren in het spel.
  • Als de bal de korf direct raakt bij het nemen van een uitbal, wordt de schotklok niet teruggezet naar 25 seconden. Het is toegestaan om de bal tegen de korf te gooien, maar de schotklok wordt niet teruggezet op 25. Scoren vanuit een uitbal blijft een overtreding.

Met vriendelijke groeten, namens de scheidsrechterscommissie,
Ricardo van den Akker