Avanti | Flexcom was deze middag een maatje veels te groot voor Tweemaal Zes uit Maartensdijk. Waar het in de heenwedstrijd nog een gelijkspel (20-20) was geworden, was Avanti | Flexcom nu duidelijk heer en meester. Feller op de ballijnen en veel effectiever in de afronding. Na een 7-4 voorsprong bij de rust, liepen de Pijnackernaren in de tweede helft met een 7-0 run weg van 9-5 naar 16-5 waarna de wedstrijd eindigde met een 19-7 eindstand. Theoretisch is Avanti nog niet helemaal veilig van degradatie, maar er is door deze overwinning een belangrijke stap gezet.

De openingstreffer van Rick van den Blink via een fraaie doorloopbal

Om niet een onnodig spannend slot van de veldcompetitie te hoeven spelen was het belangrijk dat Avanti | Flexcom vandaag de punten zou pakken tegen Tweemaal Zes. De Pijnackernaren waren zich goed bewust van het belang van deze wedstrijd en startte de wedstrijd prima met een 4-0 voorsprong door doelpunten van Rick van den Blink (2x), Angelo van der Hout en Manon Ballings. Via Randy Bruintjes kwam Tweemaal Zes nog terug tot 4-2. Alleen de eerste aanval van TZ kon deze wedstrijd voor wat gevaar zorgen, de tweede aanval van de Maartensdijkers stond bijna de gehele wedstrijd droog.

Man van de wedstrijd, Jordi van Zuidam, was een voortdurend gevaar in de aanval. Hier op weg naar een volgende doorbraak.

Via een benutte strafworp van Stefan Hogervorst werd het 5-2 en de marge van drie werd tot aan de rust vastgehouden met doelpunten van Jordi van Zuidam (6-3) en Angelo van de Hout (7-4). Man van de eerste helft (en ook de wedstrijd) was Jordi van Zuidam die verdedigend heel veel ballen wist te onderscheppen en de aanval van TZ voortdurend wist te verstoren. En aanvallend waren de combinaties tussen hem en Rick ook een genot om naar te kijken. Door de vele steals van Jordi kreeg Avanti’s tweede aanval veel aanvoer maar zij hadden daar nog meer rendement uit kunnen halen als er meer naar de verbinding onderling was gezocht. Nu waren het vaak meer persoonlijke aanvalsacties die na één schot werden afgebroken.

Felle duels op de bal, hier Manon Ballings

In de tweede helft zou Avanti | Flexcom het krachtsverschil ook in doelpunten gaan uitdrukken. Linda van der Zijden opende de score na rust (8-4). Voor haar was dit een speciale wedstrijd omdat zij juist in de heenwedstrijd tegen Tweemaal Zes aan haar knie geblesseerd raakte. Na een lange tijd uit de roulatie te zijn geweest kwam ze in de zaalperiode weer terug binnen de lijnen en belangrijk voor Avanti dat zij weer helemaal fit terug is. In deze wedstrijd waren er veel damesdoelpunten, er werd over alle schijven gescoord. Want na de 8-4 van Linda was het Nikki Klijn die voor de 9-4 zorgde na een mooi combinatie met Nikki van Trigt.

Bijzondere wedstrijd voor Linda van der Zijden na haar blessure in de heenwedstrijd in Maartensdijk

Het echte verschil in de tweede helft werd gemaakt na de 9-5 toen Avanti middels een run van zeven doelpunten achter elkaar uitliep naar 16-5. Zuivere vrije ballen van Nikki van Trigt en Judith Goedendorp, afstandsschoten van Manon Ballings en Stefan Hogervorst, een strafworp van Rick van den Blink en wederom een prachtige Jordi-Rick combi afgerond door Rick.

Terechte vreugde van Stefan Hogervorst na weer een mooi doelpunt. Het was zeker geen slaapverwekkende wedstrijd ondanks dat een bankzitster die indruk wekt door enorm  te zitten gapen.
Egypt style celebration

Avanti beloonde zichzelf hiermee voor de getoonde inzet en passie en de punten bleven verdiend in Pijnacker. In de slotfase kwam Ruben Louwerse in het veld voor Rick en na de zoveelste steal van Stefan Hogervorst werd Ruben met een strakke pass over de lengte van het veld vrijgespeeld onder de korf door Stefan en hij wist dit buitenkansje te benutten en de eindstand op 19-7 te brengen.

Ruben Louwerse scoort na mooie steal en strakke pass van Stefan Hogervorst

Volgende week de uitwedstrijd tegen TOP in Arnemuiden. TOP staat momenteel aan kop en ziet wekelijks de ene na de andere concurrent afvallen in de race naar het kampioenschap. Alleen DSC kan nog enigszins in het spoor blijven. In de laatste speelronde op 15 juni staat DSC-TOP nog op het programma. Weten beide ploegen de resterende wedstrijden te winnen dan wordt dat nog een spetterend slot van de competitie.

Ook al is Avanti in theorie nog niet veilig, gezien het resterende programma kunnen de Pijnackernaren er wel vanuit gaan dat ze ook volgend jaar weer in de Hoofdklasse spelen.

En volgend seizoen in de Hoofdklasse is nieuwe aanwinst Merijn Sevenhuijsen ook van de partij. Vandaag nam hij al een kijkje bij de wedstrijd van het eerste tegen Tweemaal Zes.

Doelpunten: Rick van den Blink (4), Stefan Hogervorst (3), Manon Ballings (2), Judith Goedendorp (2), Angelo van der Hout (2), Jordi van Zuidam (2), Nikki Klijn, Ruben Louwerse, Nikki van Trigt en Linda van der Zijden

Foto’s

Andere uitslagen:
Fiks – DSC 12-16
SDO/Blijwerkt – TOP(A) 8-13
Sporting Delta – Rohda 19-10

Stand Hoofdklasse B:

Programma zaterdag 18 mei:
15:30 uur Fiks – Rohda
16:00 uur Sporting Delta – SDO/Blijkwerkt