In een volgepakte, zeer sfeervolle sporthal De Viergang vergat Avanti | Post Makelaardij zich te belonen na de geweldige comeback bij een 11-16 achterstand. Zeven minuten voor tijd was de stand weer gelijk getrokken door de mentaal zeer weerbare ploeg van Marrien Ekelmans en Niels van der Steuijt (20-20). In plaats van erop en erover kregen de Pijnackernaren in de slotminuten toch nog de spreekwoordelijke deksel op de neus (21-22) en was de teleurstelling begrijpelijk zeer groot. Een puntje had de ploeg toch zeker verdiend gezien alle inzet.

Zonder de geblesseerden Nikki van Trigt (hersenschudding), Manon Ballings (voet) en Jordi van Zuidam (enkel) maar met A1-junior Floor Munnik en Arie Vingerling werd met steun van het massaal aanwezige BWD de strijd aangebonden met TOP uit Arnemuiden. De Zeeuwen hebben nog steeds hoop op een play off plek en Avanti | Post Makelaardij strijdt om lijfsbehoud. De statistieken waren in het voordeel van TOP(A), maar Avanti was doordrongen van het belang van deze thuiswedstrijd.

Weer hele wedstrijd voor A1 junior Floor Munnik in de hoofdmacht

De openingsfase was voor Avanti | Post Makelaardij. Gelijk de eerste aanval een doelpunt van Tom Snaphaan en na de 1-1 was het tweemaal Merijn Sevenhuysen die scoorde uit standaard situaties (3-1). Na de 3-3 was het de watervlugge Jitte Janssen die ook haar klasse van afstand liet zien (5-3). Echter na een kwartier spelen had TOP de stand gelijk getrokken (6-6).  Vooral de eerste aanval van Avanti had moeite om tot scoren te komen, met slechts drie doelpunten in de eerste helft zat daar de angel dat Avanti niet uit kon lopen. En verdedigend kregen de Pijnackernaren veel doelpunten tegen uit standaard situaties. na de 6-6 werd om en om scorend een 8-9 ruststand bereikt.

Watervlugge Jitte Janssen weer voorbij haar tegenstandster

Het doelpuntenverloop ging gelijk op tot de 10-10, maar met een run van vier doelpunten achter elkaar sloeg TOP(A) een behoorlijk gat. Met puntspeler Nathan Tuinder voor rebounder Arie Vingerling werd nog geprobeerd naar een ander aanvalsopzet te gaan, maar TOP wist binnen twee minuten aan de andere kant te scoren waarmee dat plan mislukte. Toch moet je de ploeg van Marrien Ekelmans en Niels van der Steuijt nageven dat ze in een goede afloop bleven geloven. Gesteund door weer een fantastisch BWD onder aanvoering van Alwin Blijleven (hopelijk wordt het stokje overgenomen want de negende man was weer van grote waarde en echt nodig in deze fase van de competitie) werd de turbo erop gezet.

BWD weer ouderwets goed aanwezig

Met nog ruim tien minuten te spelen werd het via Linda van der Zijden en Stefan Hogervorst 15-17 en het geloof was weer helemaal terug. En toen Stefan Hogervorst bij 18-20 tweemaal achter elkaar scoorde ontplofte de Viergang. Zou het dan toch? Helaas, helaas het was de ploeg en het publiek niet gegund. Het werd 20-21, via Judith Goedendorp 21-21 en in de slotminuten toch nog TOP(A) met de 21-22. Er waren nog kansen op de gelijkmaker maar Avanti was net in deze fase niet koelbloedig genoeg. Eindstand 21-22. De deceptie was enorm, weer was Avanti zo dichtbij en miste het killersinstinct om het in de slotfase af te maken.

Viergang ontploft bij de 20-20 van Stefan Hogervorst

Natuurlijk voldoende lichtpuntjes om op voort te bouwen. Wat te denken van A1-junior Floor Munnik die ex Korfballeague speelster Anita de Ridder heel goed partij gaf en zelf tweemaal wist te scoren. Of de reboundkracht van Arie Vingerling tegen de lange Jorrian Schroevers en de schotkracht van Jitte Janssen. Punt van verbetering is natuurlijk dat er geen verval mag zijn in concentratie zoals vlak na de rust gebeurde van 10-10 naar 10-14 en dat in de slotfase het echte killersinstinct de ploeg punten kan gaan brengen. Maar pluim voor de mentale weerbaarheid en natuurlijk groot applaus voor het BWD-legioen. Wat een mooie entourage was dat weer, super genoten! Grote klasse, het was een grote steun voor onze hoofdmacht. Voor herhaling meer dan vatbaar!

Doelpunten: Jitte Janssen (4), Merijn Sevenhuysen (4), Judith Goedendorp (3), Stefan Hogervorst (3), Tom Snaphaan (3), Floor Munnik (2), Arie Vingerling en Linda van der Zijden.

Andere uitslagen:
Fiks – HKC (Ha) 31-32
AW.DTV – KCC 19-23
Nieuwerkerk – Rohda 25-11

Programma zaterdag 1 Februari:
16:45 uur Fiks – Nieuwerkerk
18:30 uur Rohda – HKC(Ha)
19:15 uur Avanti | Post Makelaardij – AW.DTV
20:00 uur KCC – TOP