Avanti B1 was een van de weinige teams, die zaterdag voor Pinksteren moest aantreden in de competitie. Op een verder behoorlijk verlaten sportpark speelde de B1 de laatste competitiewedstrijd in de hoofdklasse tegen Velocitas. Tegelijkertijd was er nog een E-wedstrijd en dat was het hele programma op deze winderige en regenachtige ochtend. Desondanks was er behoorlijk wat publiek komen opdagen. Velocitas was ruim vertegenwoordigd, maar er was ook best wel wat Avanti-publiek.

Avanti was inmiddels zeker van de vierde plaats in de eindrangschikking van de veldcompetitie. Er stond dus niet veel meer op het spel, anders dan de sportieve eer. Voor Velocitas was het wel een belangrijke wedstrijd. Alleen bij winst zou Velocitas degradatie ontlopen, ten koste van Tempo.

Aan het begin van de wedstrijd ging Velocitas het beste om met de moeilijke omstandigheden. In de vlagerige wind liepen zij na ongeveer een kwartier uit naar een 2-5 voorsprong, ze hadden de wind mee. In het tweede deel van de eerste helft werd dat omgebogen naar een 7-6 voordeel voor Avanti. In de eerste minuten na rust werd deze voorsprong gestaag uitgebreid naar 13-7 en
leek de wedstrijd al zo’n beetje gespeeld.

De productie haperde echter. Avanti bleef tien minuten droog staan, ondanks de buitjes die regelmatig over spelers en publiek woeien. Velocitas kwam daardoor dichterbij tot 13-9. Jasper was zijn vorm van vorige week gelukkig nog niet kwijt en zorgde met twee treffers voor een veilige marge: 15-9. Met de laatste score van Bernice hadden alle spelers van de B1 de korf weten te
vinden. Dan reken ik het afgekeurde doelpunt van Emma voor het gemak maar even mee. Eindstand 16-11.

Weliswaar geen kampioenschap voor Avanti B1, maar toch taart van de coaches voor de afsluiting van een goed seizoen.

Met zeven overwinningen en een gelijkspel heeft Avanti B1 een goede prestatie geleverd in de hoofdklasse op het veld. Een vierde plaats is een uitstekend resultaat, terwijl voorafgaand aan het seizoen handhaving al een uitdaging leek. In de tweede seizoenshelft is alleen verloren van de nummers een en twee van de eindrangschikking. Hoogtepunt was het in het hol van de leeuw meegrissen van twee punten bij TOP. In Sassenheim werd met 10-11 gewonnen. Dit leidde bij Top tot veel frustratie en zelfs gejank, het is daarna met hen nooit meer goedgekomen in de competitie…

Om te illustreren dat Avanti B1 een goede ontwikkeling heeft doorgemaakt, zijn de resultaten in de wedstrijden tegen Groen Geel veelzeggend. In de eerste wedstrijd van het seizoen werd in Wormer nog kansloos met 8-18 verloren. In de thuiswedstrijd een paar maanden later werd Groen Geel in een goede wedstrijd gewoon aan de kant geschoven: 18-13. Of deze: in de eerste zeven wedstrijden werden vijf punten gepakt, in de tweede helft van de competitie was dit het dubbele aantal: tien.

In de zaal was Avanti B1 er ook redelijk eenvoudig in geslaagd om zich te handhaven. Zelfs een mindere periode aan het eind van het zaalseizoen, met vijf nederlagen op rij, heeft nooit echt tot degradatiestress geleid. Uiteindelijk werd afgesloten met een zesde plek, maar wel met vijf punten boven de degradatiegrens.

Volgend jaar dus weer hoofdklasse voor de B1, zowel op het veld als in de zaal. Zes van de tien teamleden spelen dan niet meer mee, omdat ze dan bij A-junioren worden ingedeeld. Hopelijk zal de aanvulling vanuit de C en B volgend jaar een vergelijkbare ontwikkeling doormaken, als de eerstejaars in de B1 dit jaar. Dan kunnen we achteraf misschien weer concluderen, dat een
verwachte strijd voor handhaving uiteindelijk tot een mooie plaats in de middenmoot heeft geleid.

Trainers Angelo, Tom en Mario hebben goed werk afgeleverd dit jaar. Het was niet altijd even makkelijk, zeker in het laatste deel van de zaalperiode. Het was daarnaast een diverse groep, niet alleen in leeftijd. Ook de scheiding tussen de meiden en de jongens is nog steeds niet helemaal geslecht, maar dat heeft zeker niet aan de inzet van de trainers gelegen.
Heren: bedankt!

Er was nog een stukje taart over.

[MdK]