Wat een spannende wedstrijd vandaag in sporthal de Cuyl in Oegstgeest. De derde spannende wedstrijd op rij alweer. Want Nieuwerkerk en KCC thuis waren natuurlijk ook bloedstollend. En het valt niet mee voor de Avanti supporters. Want ook tegen Fiks trekt Avanti aan het korte eind, ondanks het spelen van een goede wedstrijd. Net zoals tegen Nieuwerkerk en KCC. Een scherpe periode van Fiks in de tweede helft doet Avanti uiteindelijk de das om.

Jordi aan de kant met een enkelblessure

Door een enkelblessure van Jordi, hij ging daar deze week op de training doorheen, moeten Marrien en Niels de vakken wijzigen. Koppel Tom en Merijn zijn uit elkaar en Angelo start in de basis in de aanval op de plek van Tom. Tom start in de verdediging naast jubilaris Stefan. Hij speelt zijn 250e wedstrijd. Verder zoals vertrouwd starten aanvallend Judith en Linda en verdedigend Jitte en Nikki.

Angelo in de basis voor Jordi

Avanti start uiterst mager aan de wedstrijd. Het is al snel 3-0. Avanti mist in de beginfase nog een stipje. De ploeg moet duidelijk wennen aan de gewijzigde opstelling. In de beginfase lukt er dan ook niet veel. Verdedigend wordt ook opvallend veel ruimte weggegeven waar Fiks dan ook gretig gebruik van maakt. De doelpunten vallen als rijpe appelen. Na 10 minuten spelen is de stand 8-4 en Avanti begint eindelijk wat in de wedstrijd te komen. Een fraaie doorloop van Merijn wordt nog door scheids Winters geannuleerd. Maar de volgende stip valt wel ( Merijn ) . Angelo van afstand voor 8-6. Bij 9-7 wordt Merijn stevig naar de grond gewerkt. De toegekende stip benut hij zelf voor de aansluiting bij 9-8. Op dat moment staat hij al de vierde keer op de stip. Uitzonderlijk.

Nikki 7-4

Na 10-8 door Fiks gaat echt pas echt lekker lopen bij Avanti. Een stip voor Nikki benut door Tom, Jitte van afstand en Judith. We staan ineens voor het eerst voor. 10-11. Jitte blokt dan Melissa Heijne fraai bij een vrije bal en Angelo schiet Avanti zelfs naar 2 voor. Tot de rust blijven de ploegen dicht bij elkaar. Vlak voor rust Tom ( die vandaag met scherp schiet ) met een stipje 11-13. De net ingevallen Mart Hortensius tekent voor een ruststand van 12-13.

Merijn hard tegen de grond, hij benut de toegekende strafworp zelf voor 9-8

De tweede helft start Avanti net zo mager als in het begin van de wedstrijd. Bij 14-14 wordt een fraaie treffer van Linda afgekeurd. Avanti maakt veel overtredingen en staat na zo’n 10 minuten ineens op een 20-16 achterstand. Avanti stort helemaal in en aan de kant van Fiks vallen ineens alle schoten. Het kan gewoon niet meer mis en plots is het 24-17 en lijkt de wedstrijd gespeeld met nog 10 minuten te spelen.

Hij was zo mooi, maar helaas afgekeurd

Toch blijft Avanti keihard doorknokken. En langzaam komt Avanti toch terug. Floor en Arie komen nog in de ploeg. En het is vooral Arie die zijn specialiteit laat zien, bikkelen onder de korf. In 5 minuten is het door 2x Tom , Steef en Floor ( mooie doorloop ) 25-21. En door het sterke reboundwerk van Arie zijn het Nikki, na een fraaie combinatie met het hele vak, en Jitte die de spanning terugbrengen in de wedstrijd. 25-23 met nog 4 minuten op de klok.

Prima invalbeurt Floor en Arie

Tom komt weer voor de korf. Voor Avanti goed nieuws want Tom schiet met scherp. Snel dan ook de aansluiting via Tom van afstand. De volgende aanval krijgt hij nog een paar kansen op de gelijkmaker. Maar deze valt helaas niet. Het is wederom Mart Hortensius die met een belangrijke treffer de wedstrijd in het slot schiet. Jammer, ‘we’ waren er zo dichtbij. De eindstand wordt 28-25.

Tom op scherp en topscorer met 7. Deze doorloop valt fraai binnen, maar de strafworp was al gegeven. Ook verzilverd door Tom.

Grote teleurstelling na afloop bij de spelers en staf. Ook Stefan kan niet echt genieten van de bloemen die hij naar aanleiding van zijn 250e wedstrijd ontvangt.

Stefan 250e wedstrijd. Met Lisa en Heidi ( deze week benoemd tot lid van verdienste ).

25 keer scoren en toch niet winnen is natuurlijk zuur. Maar er valt toch ook genoeg positiefs uit de wedstrijd te halen. Zeker een pluim voor de mentaliteit en de uitstekende invalbeurten van de reservespelers. Waaruit weer blijkt hoe breed de Avantiselectie is. En het is natuurlijk nooit eenvoudig zo’n belangrijke wedstrijd te moeten spelen met je topspits geblesseerd op de bank. Geen paniek en genoeg aanknopingspunten voor de volgende wedstrijden. Op naar HKC met de bus!
HKC vandaag trouwens thuis verrassend onderuit tegen Nieuwerkerk.

Foto’s

Doelpunten: Tom (7) Merijn (4) Nikki (4) Stefan (3) Jitte (2) Judith (2) Angelo (2) Floor (1)

Uitslagen:

HKC – Nieuwerkerk 22-23