Avanti | Post Makelaardij boekte afgelopen zaterdag een knap gelijkspel bij TOP in Arnemuiden, maar het was helaas een punt te weinig om nog kans te maken op behoud in de Hoofdklasse. Door dit gelijke spel is Avanti gedegradeerd naar de Overgangsklasse. De Pijnackernaren hebben de pech gehad om in een enorm zware Hoofdklasse ingedeeld te zijn en het grote aantal blessures heeft ook niet meegeholpen. Vriend en vijand zijn het erover eens dat Avanti | Post Makelaardij thuis hoort in de Hoofdklasse, dus mooie uitdaging om komend jaar het verloren gegane terrein in één seizoen te herwinnen.

Avanti | Post Makelaardij startte weer met aanvoerder Jordi van Zuidam in de basis, Nikki van Trigt en Manon Ballings waren nog niet fit genoeg om te spelen en Floor Munnik was op wintersport (was al geboekt alvorens ze in het eerste terecht kwam). In de eerste helft zat de druk er bij Avanti | Post Makelaardij vol op, het doel was duidelijk: er moest gewonnen worden. Dit kwam het spel niet ten goede. Avanti liet zichzelf teveel in de spits komen en had pech in de afronding. In Arnemuiden was het een wedstrijd met twee gezichten, in de eerste helft waren de Zeeuwen oppermachtig in de eerste vakopstelling. Zij scoorden achtmaal waar Avanti maar twee doelpunten tegenover kon stellen. Gedurende de eerste helft kwam Arie Vingerling in de ploeg om meer rebound in het vak te gaan verzorgen. In de tweede vakopstelling had Avanti een licht overwicht met 5 doelpunten tegenover 4 voor TOP. Laatstgenoemde ging met een riante 12-7 voorsprong de rust.

Zoals wel vaker dit seizoen kwam Avanti | Post Makelaardij op karakter weer terug in de wedstrijd. Coaches Marrien Ekelmans en Niels van der Steuijt hadden in de rust aangegeven om meer het achterveld te gaan gebruiken en meer met het hart te gaan spelen. Yona Peper kwam in de tweede helft in de ploeg voor ondersteuning vanuit de paalzone, maar ze scoorde ook twee belangrijke doelpunten. Direct na de rust verkleinde Linda van der Zijden de marge naar vier (12-8), waarna Judith Goedendorp en Merijn Sevenhuysen de achterstand terugbrachten naar twee verschil (13-11). Nadat TOP weer was uitgelopen naar 17-13 bracht een run van vijf doelpunten achter elkaar Avanti zelfs op voorsprong (17-18) via Merijn Sevenhuysen (3x), Tom Snaphaan en Judith Goedendorp. Het momentum kwam bij Avanti | Post Makelaardij te liggen en scorend namen Merijn Sevenhuysen, Jitte Janssen en Tom Snaphaan de ploeg bij de hand.

Het scoreverloop ging gelijk op tot aan de 23-23. De ploeg uit Arnemuiden liep uit naar 26-23, maar weer liet Avanti | Post Makelaardij haar mentale weerbaarheid zien door terug te knokken naar 26-26 door Jitte Janssen en Stefan Hogervorst (2x). Een krankzinnig spannende slotfase volgde met TOP steeds als eerste scorend. Toen Jeanine Marijs vlak voor tijd de 28-27 scoorde leken de punten in Zeeland te blijven, maar het was toch Judith Goedendorp die alsnog van afstand de gelijkmaker scoorde. En in de slotfase had Avanti zelfs nog kans op meer, Jitte Janssen kwam er met een doorbraak langs maar de bal kwam niet bij haar door een overtreding op Arie Vingerling. Deze overtreding werd niet gezien door de scheidsrechters omdat ze te ver in het andere vak stonden. De uitleg van de scheidsrechters achteraf was dat ze het niet hebben kunnen beoordelen en dus geen stip konden geven. Eindstand 28-28. Logischerwijs waren de emoties achteraf enorm bij spelers, staf en publiek. Er is met vuur, passie en het hart gespeeld in de tweede helft en dat had een beter lot verdiend. Een groot compliment voor de weerbaarheid en mentale energie van de ploeg en voor alle supporters die zijn komen kijken. Zij hebben een strijdend Avanti | Post Makelaardij ten onder zien gaan, wat absoluut hoofdklasse waardig is.

Beide ploegen hadden niets aan dit gelijkspel. TOP(A) zag de laatste kans op een play-off plek in rook opgaan en Avanti | Post Makelaardij kwam net een punt te kort om hoop te houden op handhaving. Aanstaande zaterdag speelt Avanti | Post Makelaardij de laatste wedstrijd van het seizoen in eigen huis tegen Fiks. Een mooi moment om voor eigen publiek nog eens te laten zien welke kwaliteiten en karakter er in deze ploeg zit. De degradatie is natuurlijk zuur door een aantal net niet momenten dit seizoen, maar deze jonge ploeg heeft zoveel klasse en doorgroeimogelijkheden dat we ze weer snel in de Hoofdklasse terug gaan zien!

Doelpunten: Jitte Janssen (6), Judith Goedendorp (5), Stefan Hogervorst (5), Merijn Sevenhuysen (5), Yona Peper (2), Tom Snaphaan (2), Kirsten Tuinder, Linda van der Zijden en Jordi van Zuidam.

Met dank aan Heidi van der Heiden voor de Avanti Livescore (wat was het spannend) vanuit Arnemuiden en Edwin Kroeze voor de headlines van de wedstrijd.

Verslag omroep Zeeland met samenvatting wedstrijd

Verslag uit PZC met video/interviews

Andere uitslagen:
HKC(Ha) – Fiks 30-27
Rohda – Nieuwerkerk 19-28
KCC – AW.DTV 28-27

Programma zaterdag 7 maart:
20.00 uur Avanti | Post Makelaardij – Fiks
20.00 uur Rohda – KCC
20.00 uur Nieuwerkerk – HKC (Ha)
20.00 uur TOP(A) – AW.DTV

Stand Hoofdklasse A: