Delft – Het was even zoeken, maar eindelijk was ze daar weer. Pontificaal posteerde Vrouwe Fortuna zich zaterdag op de schouders van Pim, alsof ze daar nooit was weggeweest. Fluisterend in zijn oor, wees de godin van het geluk de spits de weg naar de korf. Met vijf fraaie afstandstreffers als resultaat en daarmee automatisch ook de wedstrijdzege voor Avanti/Post Makelaardij A1 tegen uitgerekend Fortuna A2: 15-17.

Pim (hier op archiefbeelden) had vrouwe Fortuna weer op zijn schouder zitten

Niet alleen Pim was aardig op schot deze wedstrijd. Ook de pas 15-jarige Emma was met vier treffers weer goed op dreef. De jongste telg van de A1-familie, vervroegd overgekomen uit de B1, is er duidelijk niet van onder de indruk dat haar teamgenoten en tegenstanders al snel twee of drie jaar ouder zijn, getuige haar wekelijkse aanwezigheid bovenin het Pijnackerse topscorerslijstje.

15 jaar pas, maar niet onder de indruk van 1.96 meter reboundgeweld

Gelukkig maar, want doelpunten moeten er gemaakt worden, om een nieuw debacle als tegen De Meervogels A1 te voorkomen. En ook tegen Fortuna A2 werd de gehele wedstrijd de hete adem in de nek gevoeld. Nadat de Delftenaren via een strafworp op 1-0 waren gekomen, liep het team van Peter Boes en Stefan Hogervorst via Jasper en twee keer Emma weliswaar uit naar een 1-3 voorsprong, die was echter ook weer zo verdwenen door twee Delftse tegengoals. Maar 3-3 was wel de laatste gelijke stand die op het Delftse scorebord werd getoond.

Met twee loepzuivere afstandsschoten ging Pim zijn team voor in de weg richting de zege. Fortuna kon aanhaken tot 4-5, maar daarna liep Avanti via Josan, opnieuw Pim, Milou en Evie uit naar een comfortabele 5-9 ruststand.

Waar qua scoren wisselvalligheid nog troef is, kon het trainerscollectief op de bank wel vertrouwen op de onoverwinnelijkheid van Jasper, de reboundkracht van Jona, de verdedigende kwaliteiten van Josan (die Demi Brand geen ruimte liet) en de snelheid van Mark. Die laatste wist verdedigend weer veel ballen te onderscheppen uit de meest onmogelijke situaties, maar het mooiste was wel de slagkracht waarmee hij een vrije bal van zijn tegenstander blokte.

Mark stuurt vrije bal Fortuna terug naar de afzender

Na de pauze schommelde de voorsprong voor Avanti lang rond de vier, vijf treffers. Maar vanaf 7-12  (de vierde van Pim) kwam Fortuna langzaam dichterbij en luidde daarmee een spannende finale in. Pas bij 10-12 wist Avanti via Jona de korf weer te vinden. Josan brak vervolgens mooi door voor haar derde en de 11-14, Emma schoot van de achterlijn de 12-15 en haar vierde binnen en Evie bewees met haar tweede van de dag dat ze ook een goed schot in huis heeft: 13-16.

Op dat moment waren er nog een kleine vier minuten te spelen, maar Fortuna gaf zich nog altijd niet gewonnen. Daan werd aanvallend gebracht voor Mark, maar doelpunten leverde dat niet op. Ondanks de strafworp die Emma nog mocht nemen. In plaats daarvan kroop de thuisclub dichterbij. In de laatste minuut werd het 15-16 en was het zaak voor Avanti de bal in de aanval te houden en zo de winst over de streep te brengen. Maar Pim was zo zeker van zijn zaak, dat hij nog één keer aanlegde om de wedstrijd op slot te gooien. Zijn vertrouwen werd niet beschaamd.

Met de 15-17 eindstand boekte de A1 een belangrijke zege, die het team wel kon gebruiken na de nodige teleurstellingen. Vertrouwen dat zich de laatste twee veldwedstrijden dit jaar moet uitbetalen, op weg naar het hoofdklasse-avontuur in de zaal.

Doelpuntenmakers in Delft: Pim (5), Emma (4), Josan (3), Evie (2), Milou, Jasper en Jona (allen 1)

De stand: