Een lekkere overwinning voor Avanti | Flexcom tegen koploper Tempo in Alphen aan den Rijn. De Pijnackernaren begonnen sterk aan de wedstrijd en pakten een vier doelpunten voorsprong bij 2-6, maar lieten deze vlak voor de rust uit de handen glippen. Ruststand 12-12. In de tweede helft was het Avanti | Flexcom dat voortdurend het initiatief had en zag dit beloond met een prachtige 21-25 overwinning.

Avanti | Flexcom begon de wedstrijd zonder de geblesseerde Angelo van der Hout. Hij had in de laatste training voorafgaand aan de wedstrijd een spierscheuring opgelopen en kan voorlopig even niet meer sporten. De verwachting vooraf bij Avanti-coach Marrien Ekelmans was dat Tempo Avanti wel eens kon onderschatten. De ploeg uit Alphen stond nog ongeslagen bovenaan in de Hoofdklasse en op het veld spelen ze een klasse hoger dan Avanti in de Ereklasse. En de coach van Tempo had het voor de wedstrijd vooral over Groen Geel, de tegenstander van Tempo komende week.

De ploeg uit Pijnacker begon zeer voortvarend aan de wedstrijd en pakte binnen vier minuten een 0-3 voorsprong via doelpunten van Rick van den Blink (2x) en Tom Snaphaan. In de eerste helft waren het bij Tempo vooral Jelle Steenbeek en Edwin van der Weijde die de doelpunten maakten. Nadat Jordi van Zuidam de bewaking van Edwin op zich nam werd deze aanvallende impuls geminimaliseerd. In de tweede helft zou het vak van Jordi maar drie doelpunten tegen krijgen en dat was een heel belangrijke factor in de uiteindelijke overwinning. De combinatie Jordi van Zuidam met Tom Snaphaan raakt ook steeds beter op elkaar ingespeeld en daar gaat Avanti veel plezier aan beleven. Het koppel Jelle Steenbeek tegenover Stefan Hogervorst was een wedstrijd in een wedstrijd. Stefan startte heel goed tegen Jelle, moest rond de rust wat doelpunten incasseren. Maar nadat Stefan nog meer verdedigende druk ging geven droogde ook daar de scores op.

Vlak voor de rust stond Avanti | Flexcom met vier doelpunten voor (8-12), maar dat werd niet goed uitgespeeld en kwam Tempo met de rust weer op gelijke hoogte (12-12). Coach Marrien Ekelmans was daar in de rust ook kritisch op geweest. In de tweede helft kwam Avanti | Flexcom goed uit de startblokken via twee doelpunten van afstand van Stefan Hogervorst, gelijk gevolgd door twee doelpunten van Jelle Steenbeek. Het scoreverloop zou gelijk opgaan tot de 18-18. Judith Goedendorp werd aanvallend ingebracht en zij scoorde direct twee doelpunten naar de 18-20. En toen de eerste aanval vervolgens na de 19-21 weer het volle pond uit haar aanval haalde via Stefan Hogervorst en Rick van den Blink (19-23) was de wedstrijd in de tas. Eindstand uiteindelijk 21-25.

In de tweede helft zou Avanti | Flexcom winnen op de eerste vakopstelling: 9 doelpunten voor en maar 3 tegen, waar in de tweede vakopstelling de score 4 tegen 6 was.

Doelpunten: Rick van den Blink (5), Stefan Hogervorst (5), Tom Snaphaan (5), Jordi van Zuidam (4), Manon Ballings (2), Judith Goedendorp (2), Nikki Klijn en Nikki van Trigt.

We vroegen Stefan Hogervorst een dag na de fantastische overwinning naar zijn analyse van de wedstrijd:
“Heerlijke overwinning! In ieder geval met z’n allen keihard geknokt voor elkaar en als team de wedstrijd binnen gesleept. Was wel weer een beetje als vorige week, onwijs goeie start, maar tweede deel van de eerste helft weer wat verzwakt en met rust was het weer gelijk. In tegenstelling tot vorige week kwamen we nu wel goed uit de kleedkamer en pakten we weer de voorsprong. Die we uiteindelijk niet meer weggaven. Denk dat ze ons misschien wel beetje onderschatte en dat werkte in ons voordeel.”

Link naar de prachtige foto’s van korfbalfoto.nl fotograaf Wim de Bruijne

Volgende week de zeer belangrijke derby tegen Meervogels uit Zoetermeer. Dat belooft een volle tribune in sporthal De Viergang. Wees erbij!

Overige uitslagen:
Groen Geel – TOP(A) 31-31
SDO/Blijwerkt – Nieuwerkerk 19-25
DSC – Meervogels/Fisica 23-17

Stand Hoofdklasse A:

Programma zaterdag 8 december:
19:00 uur Nieuwerkerk – TOP(A)
19:15 uur Tempo – Groen Geel
19:25 uur Avanti | Flexcom – Meervogels/Fisica
20:20 uur SDO/Blijwerkt – DSC

Met dank aan Edwin Kroeze en Stefan Hogervorst voor hun bijdragen aan het verslag.