Avanti | Post Makelaardij B1 is er niet in geslaagd om in de laatste thuiswedstrijd voor een stunt te zorgen. Kampioen Fortuna/Delta Logistiek B1 was duidelijk de betere ploeg en sloeg vlak voor en vlak na de rust toe. De Delftenaren liepen na de 6-6 weg naar 6-12. In de slotfase kwam Avanti nog terug tot 13-15 maar de wedstrijd was al gespeeld. Een zeer leerzame wedstrijd voor het team van Luke en Jurgen en je zou willen  dat ze elke week deze tegenstand kregen.

Het was wederom een mooie wedstrijd om te weten waar je als Avanti | Post Makelaardij B1 staat. Ook een mooie wedstrijd voor scheidsrechter Wouter Vernhout, die meestal seniorenwedstrijden fluit maar nu inviel in deze B-Hoofdklasse. Na de wedstrijd moest hij nog rap de auto in om op tijd te zijn voor de volgende wedstrijd in Vlissingen (Fortis). In de aanvangsfase werd goede druk gegeven door Avanti en kwam het B1 nog op een 3-1 voorsprong. Na de 3-3 ging het gelijk op tot aan de 6-6.  Toen al waren de eerste moeilijkheden te zien. Vooral het eerste aanvalsvak had moeite om de rebound goed te verzorgen en er miste scherpte in de duels. Fortuna was effectiever in het afronden van de kansen en sloeg voor de rust al toe (6-9).

In de tweede helft liepen de Delftenaren verder uit. Avanti | Post Makelaardij kwam moeizamer tot kansen, Fortuna legde sterke verdedigende druk rond de paalzone en Avanti wist daar niet of nauwelijks een oplossing voor te vinden.  Dit zijn prachtige momenten om van te leren. Toch siert het de ploeg van Luke en Jurgen dat ze door bleven gaan na de 6-12 achterstand. Enkele vakwissels en meer tempo maakte dat de achterstand verkleind werd tot twee verschil. Eindstand 13-15.

Fortuna/Delta Logistiek B1 maakt zich de komende weken klaar voor de play-off wedstrijd tegen LDODK B1. Nadat ze kampioen van Nederland in de zaal zijn geworden is het de wens om ook op het veld de beste te zijn. Een mooie afsluiting van een voor hen zeer succesvol jaar. Volgend seizoen gaat de helft van het team door naar de A-selectie om daar te proberen in de A1 te komen. De overige spelers blijven in de B1 om het landskampioenschap te verdedigen.

Voor Avanti | Post Makelaardij B1 wacht nog één wedstrijd, uit bij Velocitas in Leiderdorp. Ondanks de nederlaag tegen Fortuna kan het B1 terugkijken op een mooi seizoen waarbij mooie stappen gezet zijn. Na de zaal is het aanvalsspel zichtbaar beter geworden en heb je de spelers en speelsters zien groeien. Wedstrijden tegen goede tegenstanders met veel verdedigende druk leren je dat er nog meer nodig is om bij de top van Nederland te horen. Een leerzaam potje tegen Fortuna waar je alleen maar je voordeel mee kunt doen. Als fotograaf heb ik dit team een jaar mogen volgen en heb ze letterlijk en figuurlijk enorm zien groeien. Een heel mooi proces om van nabij te volgen en ik ben heel benieuwd hoe lang ze na de zomervakantie weer zijn geworden. Dank voor het mooie seizoen en tot volgend jaar.

Doelpunten: Ruben (5), Jasmijn (2), Lucas (2), Jens, Melle, Tess en Zoë.

Andere uitslagen:
Velocitas B1 – Maassluis B1 12-10