Dankzij de overwinning op Vitesse (Ba) B1 en het gelijke spel van Refleks B1 is Avanti | Post Makelaardij B1 geplaatst voor de play-offs om het Nederlands Kampioenschap. De nummers 1 en 2 van de vier B-Hoofdklassen plaatsen zich voor de play-offs. In de klasse van Avanti | Post Makelaardij hebben Nieuwerkerk en Avanti zich nu geplaatst voor de play-offs.  Wie de nummer 1 in deze klasse gaat worden zal waarschijnlijk beslist worden in het onderlinge treffen op zaterdag 9 maart in Nieuwerkerk. Het liefst ga je als nummer 1 van je klasse de play-offs in want dan mag je de eerste play-off wedstrijd in eigen hal spelen. De nummer 1 van de Hoofdklasse C komt uit tegen de nummer 2 van Hoofdklasse D (strijd tussen Albatros en Vriendenschaar) en de nummer 2 van Hoofdklasse C speelt tegen de nummer 1 van Hoofdklasse D (lijkt PKC/Vertom B1 te worden). Maar voordat het zover is heeft het team van Luke en Jürgen nog drie belangrijke competitiewedstrijden te spelen en is het zaak om in play-off vorm te komen. Met goede tegenstanders als Fortuna, Nieuwerkerk en Refleks zal de weerstand optimaal zijn.

Zaterdag 10 Februari was het Vitesse-dag voor het A1 en het B1. Het A1 speelde uit in Barendrecht en werd daar kampioen. Het B1 moest thuis spelen tegen Vitesse. Het was praktischer geweest als deze wedstrijden tegelijk uit en thuis waren geweest. Nu moesten er vier spelers van het B1 die bij het A1 aanwezig waren (als invaller of reserve) halsoverkop na de wedstrijd in Barendrecht terug naar Pijnacker. En zij kwamen net op tijd om hun eigen wedstrijd te kunnen spelen. Niet ideaal in de voorbereiding, maar het scoreverloop leed er gelukkig niet onder. Tegen nummer laatst Vitesse was uit al met 11-29 gewonnen en deze wedstrijd zou bijna een vergelijkbare einduitslag krijgen (26-11).

Om de ploeg verder te ontwikkelen wisselen coaches Luke en Jürgen de laatste weken de samenstelling van de vakken en laten de spelers en speelsters andere rollen vervullen dan ze gewend zijn. Dit allemaal om ze breder inzetbaar en beter te maken. Het is af en toe dan zoeken binnen een vak naar de optimale speelstijl maar dat hoort bij het leerproces. Als gezegd, ondanks de wat rommelige voorbereiding kwam Avanti op een 4-0 voorsprong via Lucas 2x, Sten en Jesper. Gedurende de eerste helft werd dat verschil in doelpunten geleidelijk uitgebreid. Aan de hand van een scherp schietende Sten (4 doelpunten in de eerste helft) werd de ruststand 11-4. Aanvankelijk bleef de marge in de tweede helft rond de zeven tot acht doelpunten verschil zitten, maar in de slotfase begon Avanti | Post Makelaardij nog effectiever af te ronden en kwam er een ruime 26-11 overwinning op het scorebord.

De ruime marge gaf ook de gelegenheid om te wisselen en zo konden ook Noor en Jurre ook nog wat minuten maken. Leuk om te zien was dat het team er alles aan deed om de invallers ook aan doelpunten te helpen. Groot was dan ook het plezier en de vreugde toen Jurre zijn eerste doelpunt voor het B1 in de zaalhoofdklasse kon maken. De reservebank beloonde hem met veel gejuich en applaus.

Nu twee weken geen competitieverplichtingen en op zaterdag 2 maart wacht de lastige uitwedstrijd tegen Fortuna B1 in Delft. Het is dan zaak om in vorm en scherp het slot van de competitie in te gaan.

Doelpunten: Sten (6), Zoë (6), Jens (4), Lucas (4), Jesper (3), Fenna, Jurre en Ruben

Andere uitslagen:
Refleks B1 – Fortuna B1  15-15
Nieuwerkerk B1 – ONDO(G) B1  22-17
Valto B1 – Die Haghe B1  20-22

Stand Hoofdklasse BHKC:

Jens scoort onder de korf de 19-9:

En Ruben uit een doorloop de 20-10:

Zoë maakt de 23-11 via een strafworp:

Sten wist wel raad met de ruimte die hij kreeg. Maar liefst zes doelpunten van zijn hand.
Waar Sten zijn doelpunten van afstand maakte, was het Zoë die zeer effectief was in doorloopballen en kansjes onder de korf.
Jurre maakt met de 25-11 zijn eerste doelpunt in de B-Hoofdklasse
Lucas met een handige bal onder de korf voor de 15-6