Door het gelijke spel (21-21) tegen Nieuwerkerk B1 is Avanti | Post Makelaardij B1 kampioen geworden in de B-Hoofdklasse C. Door een beter onderling resultaat kan het B1 niet meer ingehaald worden door nummer twee Nieuwerkerk B1. Beide teams waren al geplaatst voor de play-offs, maar de nummer één heeft het voordeel dat ze de eerste play-off wedstrijd tegen de nummer twee uit de B-Hoofdklasse D (Albatros B1) thuis spelen. De nummer twee (Nieuwerkerk B1) gaat het in Papendrecht opnemen tegen de kampioen uit de B-Hoofdklasse D (PKC/Vertom B1).

Onder toeziend oog van de nieuwe trainer-coach van Avanti | Post Makelaardij 1 (Lion van Klooster) begon het B1 sterk aan de wedstrijd. Sten opende van afstand de score, gevolgd door de 0-2 van Lucas onder de korf. Nieuwerkerk hield in de verdediging achter en dat gaf de Pijnackernaren kansen op de doorbraak. Na de 1-2 brachten een buzzer-beater van Jasmijn en een strafworp van Zoë de stand zelfs op 1-4. Avanti nam steeds het voortouw in de scores en liep zes minuten voor de rust zelfs uit naar 5-9 via de eerste aanval (Fenna en Lucas). Maar Nieuwerkerk gaf zich zeker niet gewonnen en kwam zeer sterk terug. De tweede aanval van Nieuwerkerk verkleinde eerst de achterstand naar twee verschil naar 7-9 en vlak voor rust zorgde ze zelfs weer voor een gelijke stand (10-10).

En na de rust pakte Nieuwerkerk gelijk door en kwam voor het eerst op voorsprong (11-10 en 12-10) en moest Avanti in de achtervolging. In de thuiswedstrijd had Avanti met drie doelpunten verschil gewonnen en mocht in theorie deze wedstrijd verliezen met maximaal drie doelpunten verschil. Maar als echte sportmannen en sportvrouwen wil je dat natuurlijk niet en wil je laten zien wie de beste is. Toch werd het een spannend potje want Nieuwerkerk had in deze fase het beste van het spel. Het werd zelfs 15-12 en het Avanti-publiek kreeg het toen wel even benauwd. Gelukkig bleef het B1 zelf rustig en via Ruben en tweemaal Zoë werd het weer gelijk bij 15-15. Om en om scorend bleef de stand gelijk opgaan. Dan weer scoorde Nieuwerkerk als eerste, dan weer Avanti | Post Makelaardij. Alle ingrediënten van een kampioenswedstrijd waren aanwezig, veel publiek van beide verenigingen die fel meeleefde, stevige duels onder de korf, mooie doelpunten en veel spanning. Knap hoe het B1 met deze spanning omging en op de juiste momenten wist te scoren. Belangrijke doelpunten in de slotfase van Jasmijn, Lucas, Ruben en Fenna (wat heeft zij toch een mooi schot) brachten Avanti naar de 20-21, maar een gescoorde vrije bal door Nieuwerkerk betekende een 21-21 eindstand. Gezien het verloop van de wedstrijd een representatieve uitslag die de krachtsverhoudingen eerlijk weergaf.

Na afloop van de wedstrijd geen explosie van vreugde bij de spelers en speelsters. Achteraf bleek dat het team niet direct doorhad dat dit gelijke spel goed genoeg was voor het kampioenschap. Gelukkig kwam de lach weer terug op de gezichten toen ze in Pijnacker gehuldigd werden met ook nog een medaille. Zaterdag 16 maart moet het B1 in de laatste officiële competitiewedstrijd het feestje voor eigen publiek maar eens goed vieren. En scoren betekent juichen 😉 Want het is toch een bijzondere prestatie in de geschiedenis van Avanti dat een jeugdteam kampioen wordt in een Jeugd-Hoofdklasse. En dat verdient alle aandacht en complimenten voor trainer/coaches Luke en Jürgen en natuurlijk alle spelers en speelsters. De eerste play-off wedstrijd staat gepland op zaterdag 23 maart voor een plekje bij de laatste 4 ploegen die strijden om het Nederlands Kampioenschap.

Hopelijk is het B1 bij de start van de play-offs weer helemaal compleet en verlost van alle blessures en pijntjes. Veel spelers en speelsters van het B1 trainen ook nog bij het RTC en/of Oranje onder 17 en het is belangrijk om in deze fase niet overbelast of geblesseerd te raken. Deze zaterdag ontbrak Jens met een enkelblessure opgelopen bij een RTC training (na net hersteld te zijn van een knieblessure) en ook Sten moest vandaag de laatste fase van de wedstrijd vanaf de kant toekijken nadat hij een knietje in zijn been had gehad.

Doelpunten: Ruben (6), Lucas (4), Zoë (4), Sten (3), Fenna (2) en Jasmijn (2).

Andere uitslagen:
Fortuna B1 – Die Haghe B1 9-9
Vitesse (Ba) B1 – ONDO(G) B1 11-10
Refleks B1 – Valto B1 19-20

Stand B-Hoofdklasse C:

Programma zaterdag 16 maart:
11.25 uur Die Haghe B1 – Vitesse (Ba) B1
12.55 uur Avanti | Post Makelaardij B1 – Refleks B1
14.10 uur Valto B1 – Nieuwerkerk B1
15.40 uur ONDO(G) B1 – Fortuna B1

Gelukkig toch nog blije gezichten bij dit geweldige resultaat!! Van harte gefeliciteerd!

Beseffen ze aan het slot van de wedstrijd nu wel of niet dat ze kampioen zijn….. Kijk en oordeel zelf?

Zouden de coaches het hier nog zien zitten?