Het sprookje wordt vervolgd met een extra hoofdstuk.  In een kolkende sporthal De Wissel in Ridderkerk kwam Avanti | Post Makelaardij B1 na een 14-10 achterstand vlak na rust zeer sterk terug. Halverwege de tweede helft kwamen de Pijnackernaren bij 16-16 weer op gelijke hoogte en toen was het erop en erover. Gesteund door weer een fantastisch BWD pakte Avanti | Post Makelaardij de voorsprong en gaf deze niet meer weg. Door de 23-19 overwinning op Dalto/Klaverblad Verzekeringen B1 gaat Avanti | Post Makelaardij B1 naar de finale volgende week in De Maaspoort in Den Bosch. Tegenstander is PKC/Vertom B1, die in de verlenging met 21-20 van TOP/IAA Fresh B1 wist te winnen.

Avanti | Post Makelaardij B1 heeft door deze overwinning geschiedenis geschreven. Nog nooit is een jeugdteam van Avanti | Post Makelaardij in de zaalcompetitie bij de beste twee ploegen van Nederland geëindigd. Op het veld is dat al wel een keer eerder gebeurd (C1 in 2007). Ook bijzonder is dat de coaches van het B1 (Jürgen Verkamman en Luke Sonneveld) al op 22 -jarige leeftijd met een jeugdteam de finale weten te bereiken. Dat is een mooie stap in hun trainerscarrière en dat belooft veel voor de toekomst.

Terug naar de halve finale. KCR uit Ridderkerk mocht drie halve finales organiseren in sporthal De Wissel en had haar zaakjes goed voor elkaar. Het verkeer werd goed begeleid naar het parkeerterrein en de supportersgroepen van de diverse finales hadden ieder hun eigen vak. En ook qua livestream was het in samenwerking met Dalto prima geregeld met diverse camera’s. Het was volle bak qua toeschouwers en dat was qua temperatuur te merken. Het leek meer op een sauna dan een sporthal. Vele Avantianen hadden de weg weten te vinden naar Ridderkerk, fantastisch om te zien welke steun het B1 deze zaterdag kreeg. Zoals al eerder gezegd: niet alleen het B1 speelde de halve finale, de hele vereniging speelde een halve finale. Jong, oud, selectieteams, breedtesportteams, ze waren allemaal vertegenwoordigd en maakten er een mooie entourage van.

Dalto/Klaverblad Verzekeringen B1 had vorige week verrassend gewonnen van DVO B1 en had indruk gemaakt. Diverse wedstrijden van Dalto B1 waren bekeken en geanalyseerd maar de coaches Luke en Jürgen gaan altijd uit van eigen kracht. Het werd een spannende wedstrijd, een halve finale waardig. Avanti | Post Makelaardij kwam via Jens op een 0-1 voorsprong (Avanti was deze keer de uitploeg) uit een strafworp. Maar Dalto maakte vrij snel gelijk. En na de 2-2 pakte zij de eerste twee doelpunten voorsprong (4-2), waarna Sten via een schot en een strafworp voor de 4-4 zorgde. De scores gingen om en om tot de 7-7 waarna de ploeg uit Driebergen weer uitliep naar 9-7 en later 11-8. Na een time-out van Avanti werd de achterstand verkleind via Sten en Ruben. Ruststand 11-10. Het was een stevig potje waar Avanti nog niet optimaal in de wedstrijd zat. Verdedigend had het meer kunnen sluiten en aanvallend was de passing (door de druk van Dalto) niet altijd zuiver.

Toen na de rust Dalto met een run van drie doelpunten achter elkaar wegliep naar 14-10 leek het even penibel te worden. Maar knap was hoe rustig het B1 bleef en het eigen spel spelend weer terug wist te komen. Aan de hand van de sterk spelende Jens (hij won ook vele rebound duels van Yari van Kooten Niekerk) kwam Avanti terug tot 14-12. Gevolgd door een fraaie vrije bal variant van Fenna voor de 14-13.  Na de 15-13 en de 16-13 werd Avanti | Post Makelaardij sterker en sterker en dat werd ook uitgedrukt in doelpunten. In deze fase waren de Avanti-dames “on fire”: via Jasmijn, Zoë en Fenna werd het weer gelijk (16-16). Het Avanti-publiek ging er weer vol achter staan en zong “erop en erover”. En dat gebeurde ook. Na een door Dalto gemiste strafworp bracht Jasmijn Avanti op een twee doelpunten voorsprong (16-18). Het was grote klasse van dit B1 dat ze zich gingen organiseren naar waar de kansen lagen en dat was duidelijk bij de dames.  De marge van twee verschil bleef in stand tot de 19-21 met nog vier minuten te spelen. Toch zit er in elke wedstrijd weer een leerpuntje en dat was nu ook in de slotfase. In plaats van elke keer lang de schotklok uit te spelen werd er soms te snel geschoten. Een time-out van de Avanti-coaches twee minuten voor tijd was even nodig om de ploeg te instrueren. De wedstrijd werd vervolgens goed uitgespeeld en via Ruben en Jasmijn werd de eindstand 19-23. Het BWD nam vlak voor het einde bezit van de speelvloer en na het eindsignaal werd een geweldig feestje gevierd.

Een klasse prestatie van dit B1 (wat een comeback) en haar staf en zij hebben voor geschiedenis gezorgd. Voor het eerst is Avanti | Post Makelaardij B1 aanwezig in een zaalfinale. En dus gaat de Avanti-karavaan volgende week op weg naar Den Bosch. Dit wil je niet missen! Na een volle bak in sporthal De Viergang in de kwartfinale en afgeladen tribunes in sporthal De Wissel in Ridderkerk in de halve finale wordt de finale gespeeld in De Maaspoort in Den Bosch. Hou de website en socials in de gaten want er gaan zeker bussen rijden.

Doelpunten: Jasmijn (6), Jens (4), Lucas (3), Sten (3), Fenna (2), Ruben (2), Zoë (2) en Julia.

Programma zaterdag 6 April De Maaspoort Den Bosch:
12.30 uur Dalto/Klaverblad Verzekeringen D1 – Nieuwerkerk D1
14.00 uur TOP/IAA Fresh C1 – PKC/Vertom C1
15.30 uur Avanti | Post Makelaardij B1 – PKC/Vertom B1
17.30 uur VIOS/Spes A1 – De Korfrakkers A1
19.30 uur Be Quick – Rosolo

Link met foto’s

Slotminuut:

Tsjalalala Avanti één….

Jasmijn zeer belangrijk met haar doelpunten in de tweede helft:

Warming up:

Voorstellen: