Met een zeer ruime overwinning (23-10) tegen Albatros B1 heeft Avanti | Post Makelaardij B1 de halve finales bereikt. De ploeg uit Pijnacker kwam tot meer pogingen (112 tegen 77) en gecombineerd met een hoger afrondingspercentage (21% tegen 13%) werd Avanti | Post Makelaardij de terechte winnaar. Ook verdedigend had de ploeg van Luke en Jürgen de zaakjes goed voor elkaar. Albatros werd op 10 doelpunten gehouden waar de Zwijndrechters in de competitie tot gemiddeld 20 doelpunten per wedstrijd kwamen.

In een afgeladen volle sporthal De Viergang startten beide ploegen in een kakofonie van geluid de wedstrijd. Ook Albatros was met een grote supportersschare naar Pijnacker gekomen en beide supportersgroepen maakten er een mooi feestje van. Elke supportersgroep met haar eigen zangreportoire, alleen het “We are blue/red, we are white, we are *** dynamite” kwam aardig overeen. Het werd een bijzondere wedstrijd voor beide teams met oplopen, voorstellen en de aanwezigheid van de Avanti-livestream. Een geweldige ervaring die beide teams niet snel zullen vergeten. En de tribunes waren zelfs beter gevuld met publiek dan bij een wedstrijd van het eerste van Avanti | Post Makelaardij.

Albatros is net als Avanti ook een grote vereniging (550 leden) en timmert met de jeugd ook behoorlijk aan de weg. De A1, B1, C1 en D1 spelen allemaal Hoofdklasse in de zaal en de B1, C1 en D1 hadden zich allemaal geplaatst voor de play-offs. Albatros B1 was tweede geworden in Hoofdklasse poule D achter PKC/Vertom B1 en had in de één na laatste competitiewedstrijd zelfs gelijk gespeeld tegen PKC (19-19).  Het is altijd even aftasten of alle Hoofdklassen even zwaar zijn ingedeeld, maar Avanti | Post Makelaardij was op haar hoede voor Albatros.

In de aanvangsfase stond er duidelijk wat spanning op beide ploegen wat terug te zien was in het aanvalsspel. Het was even zoeken naar het gewenste spel. Tot aan de 3-3 ging het scoreverloop gelijk op, maar daarna kreeg Avanti meer grip op het aanvalspel. Via doelpunten van Lucas, Fenna en tweemaal Ruben werd het 7-3. Het verschil van vier doelpunten bleef in stand tot de 10-6 waarna Jasmijn en Jens de ruststand bepaalde op 12-6. De statistieken gaven ook weer dat Avanti | Post Makelaardij sterker was. Avanti kwam tot 55 doelpogingen (tegen 42 voor Albatros) met een rendement van 22% (tegen 14% voor Albatros).

In de tweede helft kwam Albatros beter uit de kleedkamers dan Avanti en verkleinde de achterstand tot vier doelpunten verschil (13-9). Avanti | Post Makelaardij was in deze fase onzorgvuldig in de passing in de aanval en kwam moeizaam tot goede aanvallen. Maar na de 14-10 halverwege de tweede helft was het momentum volledig bij de Pijnackernaren. Betere rebound en goede afronding op de afstandsschoten. En daarmee werd maar liefst een run van negen doelpunten achter elkaar gemaakt en liep het team van Luke en Jürgen weg naar maar liefst een 23-10 eindstand. De ruime voorsprong gaf Avanti de gelegenheid om volop te gaan wisselen. En Jesper kreeg het publiek op de banken met twee zeer fraaie afstandstreffers. Het slotakkoord was voor aanvoerder Ruben die met een mooi afstandsschot de eindstand op 23-10 bracht na vijf rebounds van Jasmijn. Een prachtige overwinning in eigen hal voor het B1 en het feestje werd dan ook terecht gevierd met het BWD. Deze geweldige ervaring neemt niemand het B1 meer af, maar het smaakt natuurlijk naar meer.  Zaterdag 30 maart wacht Dalto/Klaverblad Verzekeringen B1 in de halve finale. Dalto B1 is tweede geëindigd in poule B en won toch enigszins verrassend van de nummer 1 (DVO B1) uit poule A. Dalto wordt ook gesteund door een grote supportersschare, dus we kunnen ons gaan klaarmaken voor weer een mooie clash tussen twee supportersgroepen en tussen twee talentvolle jeugdteams. Dalto B1 maakte indruk tegen DVO B1, dus Avanti | Post Makelaardij gaat weer een tegenstander van formaat treffen.

De coaches Luke en Jürgen waren na afloop natuurlijk apetrots op de spelers en speelsters, maar ook onder de indruk van de geweldige support van het publiek en het BWD. Het BWD-legioen verdient zeker een compliment want het was geweldig hoe goed het B1 ondersteund werd. Coach Jürgen zei na afloop: “Dit is het mooiste wat we tot nu toe hebben meegemaakt met korfbal en het was echt geweldig”. En we zijn nog niet klaar, het sprookje duurt nog even voort….

Doelpunten: Ruben (5), Jasmijn (4), Lucas (4), Zoë (3), Fenna (2), Jesper (2), Sten (2) en Jens

Foto’s

Uitslagen kwartfinales:
DVO/Transus B1 – Dalto/Klaverblad Verzekeringen B1  17-21
TOP/IAA Fresh B1 – Unitas/Perspectief B1  20-11
Avanti | Post Makelaardij B1 – Albatros B1  23-10
PKC/Vertom B1 – Nieuwerkerk B1 30-19

Programma zaterdag 30 maart:
14.00 uur Dalto/Klaverblad Verzekeringen B1 – Avanti | Post Makelaardij B1 (Ridderkerk)
14.00 uur TOP/IAA Fresh B1 – PKC/Vertom B1 (Leusden)

De halve finale is bereikt!!! Gefeliciteerd!

Om nooit meer te vergeten: oplopen en voorgesteld worden in een bomvolle sporthal De Viergang:

Ga staan als je voor Avanti bent:

We are blue, we are white, we are…..

De laatste minuut met geweldig reboundwerk van Jasmijn (5x) en het laatste doelpunt van Ruben:

De wave als bedankje voor alle toeschouwers:

Feestje vieren met het BWD:

En nog een keer we are Blue, we are White: