In de voorlaatste wedstrijd van het seizoen is er voor Excelsior nog een flinterdunne kans om mee te blijven doen voor het kampioenschap, en een ticket voor de EreKLasse te bemachtigen,  in Hoofdklasse-06. Maar dan moet er wel met minimaal  8 doelpunten verschil van Avanti gewonnen worden. Een bijna niet voor te stellen scenario.

In tegenstelling tot ‘ vakantie gate’  rondom de wedstrijd in Pijnacker ontbreken er dit keer  weinig spelers aan beide kanten. Sterker nog, Avanti is helemaal compleet en ook het 2e heeft aangesloten na een benauwde 15-15 bij Nieuwerkerk. Bij Excelsior ontbreekt alleen Tjarko van Batenburg die op de strafbank zit.

Avanti start met voor de korf  Jordi ,Nikki ,Vincent en Yona. In de verdediging starten Floor, Kirsten, Ruben en Tom.  Door deze opstelling spelen de zussen Floor en Sanne tegen elkaar. Dat kan een leuke strijd gaan worden.

Floor tegen zus Sanne, Floor wint uiteindelijk op punten met 6-2.

Excelsior komt furieus uit de startblokken en wil duidelijk alle frustraties van de uitwedstrijd van zich afschudden. Dit resulteert in een snelle 3-0 voorsprong na 5 minuten spelen.  Dat is even slikken. En na de 3-1 van Floor is de stand na 10 minuten spelen al 5-1 in het voordeel van Excelsior. Zou het dan toch…

Gelukkig laat Avanti het niet zo ver komen. En Excelsior kan ook het moordend tempo uit de beginfase niet volhouden. Het is wederom Floor die de tweede Avantitreffer voor haar rekening neemt. En wanneer Excelsior coach Jorrith Ekelmans zijn mannen aanspoort Jordi van de doorloop af te houden, schiet hij hem er van afstand in.  Na een kwartiertje is de stand 6-3.

Moeilijke middag voor Jelmer Bijeman. Jordi hier weer karakteristiek voor de doorloop. Ik ga hem nu al missen.

Avanti slaagt er in het vervolg van de eerste helft steeds beter in om in het spel te komen en sluit weer aan bij 8-8.  Nadat Tom een opgelegde doorloop mist hangt hij er twee van afstand in voor de gelijke stand.  Lars komt 5 minuten voor rust in het veld en zijn eerste aktie is een doorloop tegen Emiel de Kruiijff . De toegekende strafworp benut hij zelf voor 9-9.

Eerste aktie van Lars, topscorer dit seizoen met 81 doelpunten, gelijk goed voor een stip.

En het wordt nog mooier want Avanti gaat zelfs rusten met een 10-11 voorsprong. Emiel de Kruijff maakt een overtreding op Jordi en de toegekende vrije bal wordt door Nikki benut in het rustsignaal.

Nikki in al weer haar 261e wedstrijd

In de tweede helft wordt het een heerlijk potje. De wind steekt een beetje op en er lijkt regen aan te komen. Maar gelukkig blijft het droog voor de grote hoeveelheid opgekomen publiek.  De ploegen blijven om en om scoren en tot 17-17 blijven de ploegen naast elkaar. Aan Avanti kant mist Lars een stip en voor Excelsior doet Sanne Munnik hetzelfde. Maar de 14-15 van Lars is dan weer een juweeltje. Zo’n vlak afstandschot uit de losse pols waar hij patent op heeft.

Het kampioensvuur wordt al ontstoken door een ruim aanwezig BWD.

Er zijn dan nog 10 minuten te spelen. Aan de kant worden de blauwe fakkels al aangestoken. En ineens gaat het aan Avanti kant lopen. Floor met 17-18, Tom , Jordi , Nikki en nog eens Floor en het is ineens 17-22. En ook dat is nog niet genoeg. Want in deze speciale wedstrijd scoort Floor ook nog de laatste twee Avanti treffers voor een eindstand van 17-24.  En de laatste is nog een curieuze. Ruben, die weer geweldig staat te rebounden, versiert vlak voor het einde van de wedstrijd een stip onder de korf na een fraaie assist van Tom.  Langs de kant houden we natuurlijk allemaal de adem in bij de one-hander van Ruben die er toch gewoon in lijkt te gaan. Maar uiteindelijk besluit de bal er toch uit te draaien. Ruben, natuurlijk, heeft de rebound en zijn pass op Floor betekent toch nog een treffer van afstand.

Altijd spektakel, een stip van Ruben.

Volgend jaar dus weer Ere-Klasse voor Avanti | Post Makelaardij. Een mooi resultaat voor Henk Jan, Mena, de rest van de staf  en alle spelers. En hoe zal het team er volgend jaar uit gaan zien ?  Volgende week de afsluiting van het seizoen tegen het nog puntloze ONDO.

Twee stelletjes in deze wedstrijd, Floor/Lars en Jelmer en Sanne.
Blijdschap bij Nikki en Yona.

Doelpunten: Floor Munnik(6), Tom Snaphaan(6), Lars Molijn(4), Jordi van Zuidam(3), Nikki van Trigt(3),Kirsten Tuinder(1), Vincent van Beek(1)

Foto’s

Komende zaterdag 8 juni kan het een speciale dag worden.  Naast Avanti 1 is inmiddels het 3e ook kampioen. Door verlies van concurrent  KVS 3 is het 3e niet meer te achterhalen en promoveert voor het eerst in de Avanti historie  naar de Reserve Hoofdklasse. Maar de koek is nog niet op. Want ook het 2e kan nog kampioen worden. Hiervoor moet zaterdag in de laatste competitiewedstrijd gewonnen worden van koploper Die Haghe 2. Verder kan ook het A1 nog kampioen worden. Zij moeten dan eveneens winnen van Die Haghe in de laatste competitiewedstrijd. Kortom genoeg redenen om zaterdag 8 juni al vroeg op het veld aanwezig te zijn. We starten om Half 1 met de A1, om 2 uur het 2e en om half 4 het 1e. En daarna natuurlijk de kampioenenparade en het afscheid van een aantal clubiconen.

Ook kan komende dinsdagavond het 4e kampioen worden in de thuiswedstrijd tegen Twist. Om 20:30 op de Groene Wijdte.

Hopelijk zaterdag weer net zo’n mooie dag als vorig jaar.

Stand: