Twee weken geleden speelden Avanti | Post Makelaardij 1 en 2 ook al tegen Die Haghe. Toen was het nog voorbereiding, nu ging het om de knikkers. Avanti | Post Makelaardij 2 won destijds met 10-7 en zou deze zaterdag ook de betere ploeg zijn. De hoofdmacht verraste toen met een 12-10 overwinning, maar trof nu een veel sterker Die Haghe 1. Waar aanvankelijk de score nog gelijk opging werd halverwege de wedstrijd het klassenverschil ook in doelpunten uitgedrukt en werden de Pijnackernaren er met 15-23 afgeschoten. Deze grote nederlaag is voor het onderlinge resultaat ook geen fijne.

Avanti | Post Makelaardij 2 – Die Haghe 2: 14-11

Mede dankzij een ijzersterke start van de wedstrijd (3-0 na twee minuten) met twee schoten van Ruben en één van Marlon nam het tweede direct het voortouw. Er werd deze wedstrijd veel beter in de taken gespeeld en als team geopereerd. En dat had gelijk resultaat.  Na een ruststand van 5-3 liep Avanti | Post Makelaardij via twee doelpunten van Rick weg naar 7-3. Die Haghe verkleinde de marge naar twee verschil (7-5) en dat bleef de stand tot de 9-7. Dankzij de wederom sterk reboundende Ruben kon de eerste aanval naar hartenlust schieten en scoren. David en José zorgden mede daardoor voor de 11-7 en na de 12-8 waren het Ruben zelf (strafworp) en David die het gat nog groter maakten (14-8). Het was jammer voor het onderlinge resultaat dat in de laatste drie minuten Die Haghe nog driemaal wist te scoren. Eindstand 14-11. Een prima start van de competitie voor het tweede, zowel qua punten als ook qua vertoond spel. Daar kan het team samen met trainer/coach Richard van Weert mooi op verder bouwen. Volgende week gelijk een zware pot tegen Blauw Wit 2 in Amsterdam, één van de beste tweede teams van Nederland.

Doelpunten: José (3), Ruben (3), David (2), Marlon (2), Rick (2), Amber en Sacha

Andere uitslag: KZ/Keukensale.com 3 – Blauw Wit (A) 2: 13-25

Foto’s

Ruben heel belangrijk vandaag voor het team zowel in de rebound als met doelpunten. Zie onder one hander strafworp voor de 13-8:

Avanti | Post Makelaardij 1 – Die Haghe 1: 15-23

Na de mooie prestatie van het 2e is het de beurt aan het keurkorps. En de verwachtingen zijn hoog gespannen. In de door Korfbalinc georganiseerde poll komt Avanti zelfs op de tweede plaats. Niet heel vreemd want in de voorbereiding wist Avanti van de Kanaries van Niels van der Steuijt en Tim Abbenhuis  te winnen.  Natuurlijk staat het Amsterdamse Blauw-Wit bovenaan. En de verwachting is dat de ploeg van Barry Schep geen punten zal gaan weggeven in deze, korte, competitie. Vandaag werd al een visitekaartje afgegeven met een 11-34 winst in Zuid-Oost Beemster bij BEP.

Maar dan weer terug naar Avanti tegen Die Haghe. Vreemd genoeg de eerste keer in de historie dat de 1e teams van de verenigingen op het veld tegen elkaar uitkomen. In de zaal (2012/2013) werd er wel tegen elkaar gespeeld. Overigens werd er in de grijze oudheid wel eens op het veld tegen die Haghe gespeeld voor de competitie. En zelfs gewonnen. Maar dat was nog in de tijd van het Afdelingskorfbal. En Avanti kwam toen uit tegen Die Haghe 5.  De tijden zijn veranderd…

Uit de oude doos, 20 april 1974.

Avanti start met voor de korf met nieuwkomer Farian de Roo, Nathan Tuinder, Kirsten Tuinder en Nikki van Trigt. Waarbij Nikki voor het 15e achtereenvolgende seizoen een wedstrijd in Avanti 1 speelt.

In de verdediging starten Floor Munnik, Amy Peper, Lars en Pim Molijn.  Tim van Dorp is er voorlopig niet bij in verband met een schouderblessure. De wedstrijd gaat flitsend van start. De eerste bal die Farian aanraakt is gelijk de eerste score voor de oud speler van DES,  voor Avanti. En de doelpunten vallen daarna als rijpe appels. Na 3 minuten staat er al 3-3 op het scorebord. Dat belooft een mooie wedstrijd te worden. En tot de rust is dat ook zo. De Die Haghe spelers vinden elkaar net iets makkelijker dan de spelers bij Avanti. Maar Avanti kan dat compenseren met een flinke portie werklust. En in de eerste 20 minuten van de wedstrijd blijft Avanti ook steeds op voorsprong.

1e schot Farian de Roo is de 1-0

Maar als Celeste Split de ploegen bij 7-7 weer naast elkaar schiet, volgt een slechte periode voor Avanti. Die Haghe komt zelfs op een voorsprong van 2 door de zeer scherp schietende Eva Korporaal. 9-11 is het dan, en dan heeft zij ook nog een strafworp gemist. Nathan Tuinder schiet dan de ploegen naar de kleedkamer voor de 10-11 ruststand. Het lijkt een spannende wedstrijd te gaan worden.

Nathan Tuinder topscorer met 5 vandaag.

Nou, niets is minder waar. Het gaat in de tweede helft helemaal mis. Avanti staat maar liefst een kwartier droog. En Die Haghe scoort wel gewoon door. De grote ervaring van een aantal spelers bij Die Haghe geeft de doorslag.   Pas bij 10-18 is het Farian die met een strafworp, one hander, eindelijk weer een score voor Avanti aantekent.

Farian de Roo met one hander strafworp voor 11-18.

De wedstrijd is gespeeld. Henk Jan en Lion brengen Amber en Rick Schravendijk nog in het veld. Het verschil blijft echter groot. Rick, ex Fortuna,  pakt ook nog met een fraaie doorloop zijn eerste treffer voor Avanti mee. Eindstand 15-23.

Rick Schravendijk voor 12-20 uit een doorloop. Ook zijn eerste score voor Avanti.

Een toch wel teleurstellende forse nederlaag voor Avanti Post | Makelaardij. Er door het grote doelpuntenverschil lijkt Die Haghe nu al in het voordeel bij de afrekening aan het eind van de competitie. Volgende week de uitwedstrijd in Amsterdam bij Blauw-Wit.

Doelpunten: Nathan Tuinder(5), Farian de Roo(3), Nikki van Trigt(2), Pim Molijn(2), Floor Munnik(1), Amy Peper(1), Rick Schravendijk(1)

Foto’s

Na de wedstrijd op jacht naar handtekeningen van de spelers.